NIF har kommet med nye anbefalinger i samråd med Helsedirektoratet om hvordan idretten kan starte igjen. Vi har samlet kriteriene som må overholdes, og etter mye dialog med mange klubber har vi også fått noen gode forslag på hvordan dere kan aktivisere medlemmene deres. Det er så mange kreative måter å gjøre det på!

I tillegg har vi over de siste ukene jobbet med E-trening.no. Dette er en portal hvor klubbene kan produsere og dele ulike treningsprogram med tekster og video som alle medlemmene på kryss av klubbene kan ha tilgang til. På den måten kan klubbene dele noe, og få mye tilbake – dette skaper merverdi for medlemmene deres! Vårt håp er at E-trening.no kan hjelpe på motivasjonen til medlemmene gjennom å tilby de ulike øvelser og treningsprogram som de kan gjennomføre på egenhånd. De aller fleste har allerede betalt treningsavgift for våren 2020, så alternative treningsopplegg vil kunne være en god erstatter til avlyste treninger.

For at E-trening.no skal bli bra trenger vi klubber som kan bidra med innhold! Send gjerne en e-post [email protected] hvis dere ønsker å bidra. Når vi har nok klubber som har meldt seg så kjører vi et webinar hvor vi viser dere hvordan dere kan laste opp innhold på siden. Medlemmene vil deretter kunne gå inn på ønsket idrett og finne et bibliotek av øvelser og programmer. Her kan dere være kreative og lage egne treningsprogram uke til uke som linker til de ulike videoene, uavhengig av om det er klubben selv eller en annen klubb som har lastet det opp.

Overordnet sier Helsedirektoratet at det ikke skal utøves idrettsaktivitet med mindre man er helt trygg på at aktiviteten ikke bidrar til økt smitterisiko. Den kan utøves i samsvar med helsemyndighetenes generelle anbefalinger, og de anbefalinger som er spesielt rettet inn mot idrettslig aktivitet. I motsatt fall, skal aktiviteten umiddelbart avbrytes.

Følgende kriterier MÅ opprettholdes for at dere kan starte aktivitet:
– Alle deltakerne må til enhver tid holde minst 2 meters avstand, og det kan ikke vært mer enn 5 personer som deltar i hver gruppe
– Fysisk nærkontakt er ikke tillatt uansett aktivitet
– Fellesgarderober eller dusjer skal ikke brukes
– Ved aktiviteter for barn skal det alltid være en voksen person tilstede som kan sørge for at aktiviteten er tilrettelagt reglene.
– Utstyr bør medbringes selv. Utstyr der det er nødvendig med håndkontakt skal ikke deles. F.eks baller eller treningsmanualer.
– Gode hygienerutiner er viktig i forbindelse med aktiviteten.
– Deltakerne bør også vurdere alternativer til kollektivtransport i forbindelse med reise til og fra aktiviteten.

To av klubbene vi har snakket med har allerede lagt ut treningsprogram på youtube. Se linker under for inspirasjon.

Asker Skiklubb fotball har løst fotballtrening i denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=F7O-cHTW2VU&t=243s

De har også laget noen morsomme øvelser som dere kan se her:
https://www.youtube.com/watch?v=AwpnOYlui9Q

Her kan du se forskjellige øvelser som Henrik Moum i Oslo Turnforening har lagt ut:
https://www.youtube.com/watch?v=cJ2YGjEBHyo

Vi er inne i en vanskelig tid, så det gjelder å være kreative. Aktiviteter som har trening ute, er enklere å starte med, enn trening som må foregå inne i en hall. Det er smart å forberede seg på at aktiviteten starter for fullt igjen om ikke så altfor lenge. Det er den aktuelle arenaeier, sammen med lokale helsemyndigheter, som avgjør hvorvidt det kan åpnes for innendørstrening i hallene, men det er flere alternative hjemme-treningsmetoder som kan brukes.

Vi heier på dere alle, lykke til med treningen!